88532249 | 88532250       info@webinaronline
 وبینار آنلاین Webinaronline
  صفحه نخست

وبکست چیست؟ | مقایسه وبکست و وبینار

وبکست چیست؟ | مقایسه وبکست و وبینار
تاريخ:هجدهم ارديبهشت 1403 ساعت 11:00   |   کد : 10202   |   مشاهده: 199

با مجازی شدن زندگی مدرن، به دنبال آن سرگرمی‌ها و بخش آموزش نیز حالت مجازی پیدا کرده است. وبکست و وبینار از جمله بخش‌های مجازی شده‌ی زندگی ما هستند. 

برای شناخت بیشتر وبکست لازم است به کلمه دقت کنید. لغت وبکست ترکیبی از Web + Broadcast است. واژه‌ی Broadcast به معنی نشان دادن برنامه ( تلویزیونی یا رادیویی) است.
وبکست‌ مانند ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی هستند که برنامه‌ی خود را برای تعداد زیادی از مخاطبین پخش می‌کند. کیفیت وبکست بر خلاف وبینار بالاتر است. در واقع وبکست ویدیوی آنلاینی است که ارائه دهنده صدا و تصویر خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارد و درباره مطالب و موضوعات مختلف توضیحاتی ارائه می‌دهد.

4 ویژگی‌ وبکست

1- در وبکست معمولا تعداد مخاطب بسیار بالاست. مثلا بین 10 تا 100 هزار نفر است. معمولا در وبکست میزان تعامل مستقیم میان مخاطبین و برگزار کننده به اندازه‌ی وبینار نیست.
2- معمولا به صورت پخش زنده (livestream) بر پلتفرم‌هایی مانند YouTube، Facebook Live ارائه می‌شود.
3- مخاطبین اغلب امکان تعامل با یکدیگر را ندارند. شرکت کنندگان بیشتر نقش تماشاگر را دارند.

انواع وبکست

برگزاری وبکست‌ها به دو صورت است:
1- وبکست مبتنی بر ارائه: در این وبکست ارائه کننده با استفاده از ویدیو، فایل و پاورپوینت به توضیح درباره‌ی موضوعی می‌پردازد.
2- وبکست مبتنی بر رسانه: وبکست مبتنی بر رسانه نوعی از وبکست است که انعطاف پذیری بیشتری در مدت زمان برگزاری دارد محدودیت زمانی ندارد. همچنین به علت کیفیت بالای ویدیو ، نیازمند تجهیزات با کیفیت و یا محتوای نوآورانه و جذاب است. وبکست مبتنی بر رسانه نیازمند هزینه‌ی بیشتری نسبت به وبکست مبتنی بر ارائه است. معمولا این نوع وبکست برای پخش کنسرت‌ها انجام می‌شود.
 

چه زمانی از وبکست استفاده کنیم؟

پیش از آنکه تصمیم بگیرید که از وبکست استفاده کنید لازم است درباره‌ی وبکست اطلاعات زیادی کسب کنید و ویژگی‌های آن را بشناسید. از وبکست برای رویدادهایی مناسب است که نمی‌توان در آن شرکت کرد و نیازمند پخش شدن از رسانه‌های تلویزیونی و رادیویی، شبکه‌های اجتماعی است.
برای مثال TedTalks و فستیوال‌های موسیقی را می‌توان به صورت وبکست پخش کرد. وبکست‌ مقرون به صرفه است و مناسب رویدادهای اختصاصی است که امکان دسترسی همگان را فراهم می‌کند. در واقع با استفاده از وبکست، لازم نیست در محل برگزاری برنامه حاضر شوید. می‌توانید محتوا را از هر جا که هستید تماشا کنید.

4 تفاوت‌های وبینار و وبکست:

1- اهداف: وبینارها معمولا برای بازاریابی و افزایش فروش محصول یا خدمات برگزار می‌شوند ولی وبکست برای انتشار اطلاعات استفاده می‌شود.
2- مرکز توجه: در وبینار تمام توجه بر تعامل افراد و برگزار کننده با شرکت کنندگان است. این تعامل به طور دو طرفه انجام می‌گیرد. اما در وبکست، تعامل یک طرفه است و توجه وبکست بر تولید و پخش محتوا است.
3- میزان مخاطبین: وبینار در مقایسه با وبکست مخاطب کمتری دارد. برای مثال اگر تعداد مخاطبین ویبنار 100 نفر است، در وبکست بیش از 1000 نفر خواهد بود.
مقایسه برای درک بهتر: برای مثال در وبینار برای معرفی یک محتوای درسی، معرفی دموی یک محصول و آپدیت ویژگی‌های گوناگون از آن استفاده می‌شود. اما در وبکست برای پخش اعلامیه برای شرکت، ضبط کنفرانس‌ها و گفت و گوی ویدیو پنل از آن استفاده می‌شود. استفاده از وبینار یک روش بازاریابی است که امکان ارتباط نزدیک با مخاطبین را فراهم می‌کند. همانطور که قبلا اشاره کردیم، معمولا از وبینار برای فروش و ارائه‌ی محصولات استفاده می‌شود. تأثیر استفاده از وبینار به اندازه‌ای زیاد است که از از 100 نفر 22 نفر حتما به خرید محصول ارائه شده اقدام می‌کنند.
 

برخی از محبوب‌ترین نرم افزارها برای وبکست:

- Facebook Live
- YouTube
- Zoom
- Instagram
-TikTok
برخی از بهترین نرم افزارها برای وبینار:
- بیگ بلو باتن
- ادوبی کانکت

از کدام نرم افزار برای وبینار استفاده کنیم؟

ممکن است تنوع نرم افزارهای برگزاری وبینار شما را گیج کند اما جای نگرانی نیست. با نرم افزار وبینارآنلاین می‌توانید وبینار برگزار کنید. بیگ بلو تن نرم افزار مناسب برای برگزاری کلاس آنلاین و وبینار است. پشتیبانی از زبان فارسی و محیط کاربرپسند به محبوبیت بیگ بلو باتن برای برگزاری وبینار و کلاس آنلاین افزوده است. با بیگ بلو باتن بدون نگرانی از جهت اشکال فنی در نرم افزار می‌‌توانید وبینار برگزار کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

https://webinaronline.ir/News//10202

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کاربردها

نماد اعتماد، اینماد